De week van de werkstress

October 10, 2016

 

Veel is gezegd en geschreven over lichaam en geest respectievelijk materie en energie. Bedenken we dat de hersenen slechts weerkaatsen en acties in gang zetten naar aanleiding van wat ze waarnemen dan liggen veel interventies tussen lichaam en geest meer voor de hand.

 

Langdurige stress bijvoorbeeld kan fysiek zorgen voor afbraak van onder andere spiermassa, botten en haaruitval. Mentaal leidt dit tot geen energie meer hebben om de dagelijkse routines en werkzaamheden te ondernemen.

 

De veroorzaker is een disbalans in het hormoon cortisol.

 

De aanmaak van cortisol wordt gestuurd door de hypothalamus die in onze hersenen als gevolg van waargenomen stress één en ander in gang heeft gezet om hier op te kunnen anticiperen.

 

Een langdurig te hoog stressniveau kan leiden tot een burn-out, waarbij op hormonaal gebied cortisol niet goed op het juiste moment meer aangemaakt wordt. Chronische stress kan ook andere hormoonklieren onder druk zetten zoals onze schildklier en geslachtsklieren. Daarnaast heeft stress ook een negatieve uitwerking op onze spijsvertering.

 

Teveel druk op het cortisolsysteem kan er dus voor zorgen dan meerdere systemen als dominostenen omvallen.

 

Dit vertaalt zich in verschillende soorten klachten, zoals moe opstaan, onverklaarbare ontstekingen, het wegvallen van stressbestendigheid, darmklachten en een gevoel van veroudering. Eigenlijk ligt er onder bijna iedere klacht of kwaal een stressbron. De remedie, het zal niemand verbazen, gegeven bovenstaande, is het in balans krijgen van ons stress-systeem. Maar hoe?

 

Het antwoord ligt gelegen in balans tussen inspanning en ontspanning maar ook balans tussen inspanning en herstel.

 

Herstel is geestelijk te realiseren via mediatie en mindfulness, lichamelijk door een goede nachtrust. Wil het lichaam daartoe kunnen komen dan zijn hormoonfactorproof voedingspatronen en bewegingsoefeningen die lichaam en geest positief stimuleren van groot belang om tot een echte levensstijl aanpassing te komen ter genezing van een burnout.

 

Resultaat is vaak duidelijk merkbaar na 25 sessies/bewegingsoefeningen met een maximum van 5 per week. Op de juiste manier bewegen is een goede manier om de connectie tussen body en mind te herstellen. Dit is mooi startpunt om vanuit een nieuw gezichtspunt te werken aan een betere balans en een nog leuker leven.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square