Door Omstandigheden Uit (Hormoon)Balans

June 29, 2017

 

 VOOR DE TRANSFORMATIE 

 

Fase 1: Weight Watchers

 

We kennen het allemaal, er gebeurt iets, maakt niet uit wat positief of negatief, er komt een pondje bij. Niks om je zorgen over te maken, maar na een aantal jaren voel je dat het niet meer acceptabel is.

 

Wat doe je dan, je probeert het eerst zelf, helaas naar een paar succesvolle maanden komen eigenlijk onverwachts de pondjes er weer bij. Gelaten zie je het aan.

 

Wat resteert is een tijd van vertwijfeling en dan krijg je het inzicht, de Weight Watchers!! En inderdaad het lukt, je koopt weer nieuwe kleren ziet er goed tot stralend uit, je kan de wereld aan en je weet nu immers hoe het moet, toch?

 

Een jaar later stel je vast dat ook dit experiment toch niet heeft gebracht wat je ervan had gehoopt. Je herkent wel meer je eigen hand erin maar wat, wat is het toch dat je maar niet verder komt, en eigenlijk steeds verder van huis raakt.

 

Oké dan, het is duidelijk, een personal trainer kan uitkomst brengen.

 

Fase 2: Personal Trainer

 

De eerste les herinner je nog als leuk, de tweede keer werd al zwaarder en de derde keer, oh man, ja de trainer kon het goed maar je had er al geen zin meer in. De vierde keer dus maar afgezegd en zo ging het op en af totdat het alleen maar af ging.

 

Nou de volgende stap, je bent geestelijk in de war. Je zoek consult en komt bij een psychiater terecht. Mentale begeleiding, stom dat je daar niet eerder aan had gedacht. Het biologisch, psychologisch en sociaal samenspel, daar gaat het om. Wat een mooi inzicht van die psychiater, het voelde als een therapeutisch interventie. Want laten we eerlijk zijn, de mentale vermoeidheid was toegeslagen en de wilskracht was uitgeput.

 

Je begreep het nu echter wel. Het gaat om zelfcontrole en daarmee wordt bedoeld dat ongewenst gedrag niet optreedt. Maar daar zit hem nou net het knelpunt want gewichtsbeheersing zit in een dagelijks doosje zelfcontrole dat iedere keer, ieder moment weer wordt aangesproken en daarvoor was je toch bij de psychiater? Haha je bent geen stap verder gekomen.

 

Fase 3: Rigoureuze acties als laatste redmiddelen

 

Het is dus tijd voor rigoureuze actie, je hebt veel gelezen en komt tot de conclusie dat het niet aan jou ligt maar aan wellicht ook aan je spijsvertering en zware botten! Je begrijpt dat de inname van voedsel kan worden verholpen door een maagband.

 

Na te hebben geïnformeerd besluit je de grote stap te maken, in gedachte zie je al hoe je toekomst zal veranderen. Je krijgt een bandje in je maag en die kan je ook nog stellen in grootte, handig toch.

 

De kilo’s vliegen eraf maar na een aantal maanden merk je dat slagroomijs best welk gemakkelijk naar binnen glijdt, je gaat op onderzoek en wordt steeds vindingrijker in het omzeilen van de beperking van de maagband, de kilo’s komen er weer aan.

 

Na een paar jaar weet je het, het wordt tijd voor drastischer aanpak: een gastric bypass. En wederom gaat het weer mis.

 

Het uiterste redmiddel wordt je geboden, je gaat naar een verslavingskliniek. Je komt er herboren vandaan, en toch nu je weer “genezen” bent blijkt die zelfcontrole toch langzaamaan weer weg te ebben en komen de pondjes er weer bij.

 

Fase 4: Het beheerst je

 

De impact van je overgewicht op je leven neemt desastreuze vormen aan. Elke minuut ben je er mee bezig. Het begint al met opstaan dat je moeilijk afgaat. Kleding in je maat vinden en er ook nog leuk uitzien lijkt niet mogelijk.

 

Je ontwikkelt een soort instinct voor mensen die onvriendelijke opmerkingen tegen je maken, die allemaal binnenkomen, zoals hé neem nog een portie, jij kan het wel hebben. Ook al laat je je niet kwetsen, het is vervelend voor je omgeving. Je voelt dat je naasten in verlegenheid zijn gebracht door al die opmerkingen, de goede stemming is eruit.

 

Vervolgens kom je in de fase waar je eigenlijk niet meer wilt opstaan. De dokter geeft je antidepressiva en je bemerkt een bepaalde straatvrees.

 

Is dit nog op te lossen? Hoe dan toch te transformeren?

 

 DE TRANSITIE 

 

Je wilt weer de oude worden, die je was voordat de pondjes eraan vlogen. Maar hoe? Je stelt vast dat je in ieder geval te diep in het gewichtsmoeras bent weggezakt en weet dat afstand nemen het enige is wat je kan helpen, zeg maar een helikopter view is nodig.

 

Maar hoe grijp je dan in, in je eigen leven? Het ontlopen van feesten, etentjes en mensen die allerlei opmerkingen naar je hoofd slingeren is niet de oplossing.

 

Het punt is, je bent de hele dag bezig sturing te geven aan het proces dat met je overgewicht te maken heeft. Soms ontsnap je door jezelf te verdoven maar je weet die behoefte, die zoet behoefte bijvoorbeeld, die blijft. Of een heerlijke frikandel met mayonaise gaat er ook zo lekker doorheen.

 

Uiteindelijk wordt je inspiratieloos, omdat we allemaal dezelfde dingen doen om het overgewicht proberen op te lossen, namelijk de aandacht focussen op het gewicht zelf en demping van je gevoelens om te voorkomen dat je eraan onderdoor gaat.

 

Wat is dan wel de oplossing?

 

 DE TRANSFORMATIE 

 

De oplossing is dat je alleen maar kan transformeren als je in de oplossing van de gewichts-as wegblijft.

 

Welke assen zijn er dan nog meer? De belangrijkste as is de stress-as. Deze as is dominant en zorgt dat veel van onze hormonen uit balans raken. Om die reden raakt ook bijvoorbeeld het verzadigingshormoon Leptine uit balans, maar ook het hongerhormoon Ghreline.

 

Maar hé je eet ook zonder dat je honger hebt, dus dat kan niet het hele verhaal zijn. Inderdaad naast hormonen zijn er ook neurotransmitters die ons eetgedrag beïnvloeden.

 

Serotonine bijvoorbeeld kan voor eetdrang zorgen en met name voor suikerverslaving. Het chronisch eten van veel suiker kan vervolgens serotonine resistentie veroorzaken en dan moet er steeds meer suiker worden gegeten voor hetzelfde gevoel en zo kan suikerverslaving ontstaan.  

 

Een trage schildklier in combinatie met een slechte darmwerking kan de aanmaak van serotonine verlagen. Symptomen van serotonine resistentie zijn naast zoetdrang, depressie en slapeloosheid. De oorzaak van een niet goed functionerende schildklier kan ook worden veroorzaakt door stress.

 

 

"Stress is de oorzaak van mateloosheid. Stress is mateloosheid."

 

Helicopter view

 

Wat kan de helikopter view ons dan brengen?

Het kan ons helpen bewust te worden van de problematiek waar we mee worstelen zonder dat de problematiek ons gaat beheersen. Door immers afstand te nemen lijkt het probleem kleiner. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel de eerste stap in de goede richting. Het leert een bepaalde vorm van min of meer ”objectieve” zelfacceptatie en onderkenning van de uitdaging die voor ons ligt.

 

De tweede stap is toch opschrijven hoe we, gegeven de genomen afstand, de zogenaamde helikopter view, hier gekomen zijn.

 

De derde stap is de emoties die vrijkomen in goede banen te brengen. De belangrijkste onderkenning is het bewust worden van emoties in je, dat je die emoties hebt maar dat je die emoties niet bent. Het blijft belangrijk om niet terug te vallen op de oude manier van kilo bestrijding.

 

De vierde stap is vermindering van de zelfkritiek en verbetering van liefde voor jezelf,  zelfrespect en zelfvertrouwen.

 

De vijfde stap is langzaam maar zeker te gaan werken aan body mind oefeningen om zo weer verbinding met het lichaam te krijgen waardoor zelfzorg een plaatsje krijgt.

 

De zesde stap is de zelfverantwoording (dit begint al bij een boodschappenlijstje) zodat niet de schuld hoeft worden gezocht op de externe verleidingen. Belangrijk hierbij is telkens na te gaan welke structurele veranderingen in de laatste periode zijn doorgevoerd en hoe dit heeft uitgepakt.

 

De zevende stap is je naaste omgeving erbij te betrekken. Dit geeft enorm veel steun.

 

De achtste stap is onderkennen dat overgewicht niet de oorzaak is maar het symptoom van uit (hormoon)balans zijn.

 

De laatste stap

 

Het is tijd voor de laatste stap, een brief aan jezelf van de toekomst, waarin je bijvoorbeeld beschrijft dat je in een prachtige mooie sport cabriolet stapt met een hele lage instap, dat gaat alleen samen met een vit en vitaal lijf en een bloedmooie partner ernaast.

 

Gestoken in nieuwe kleding, waardoor je figuur weer strak tot uitdrukking komt, je bent trots op jezelf. Als jij de eerste stap kunt maken. De kunnen we de rest samendoen.

 

 

- dr. Bob Out

Leefstijl Coach | Hormoon Trainer | Cryotherapeut

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square